Refuzul scolar anxios se caracterizeaza printr-o angoasa intensa la ideea de a merge la scoala. Atunci cand trebuie sa mearga la scoala, copilul incepe sa se agite, plange, ii implora pe parinti sa-l lase acasa si promite ca va merge a doua zi. Adesea, acestia prezinta acuze somatice precum dureri de cap, dureri abdominale, stari de greata. Aceste simptome somatice se manifesta cu precadere in seara precedenta reintoarcerii la scoala. Atunci cand copilul este obligat sa mearga la scoala, anxietatea lui se intensifica, luand forma unei crize de panica. In cazul copiilor mici, debutul refuzului anxios scolar este brusc, putand avea legatura cu respingeri sau batjocura din partea colegilor, conflicte verbale si/sau fizice, relatia proasta cu un cadru didactic. In cazul adolescentilor debutul refuzului scolar anxios este progresiv, alternand perioadele de absentare cu cele de revenire la scoala. Treptat, se poate instala abandonul scolar. De aceea, este foarte important ca parintii sa actioneze asupra acestei probleme la timp, incat sa favorizeze reintoarcerea la scoala. Trebuie facuta o diferentiere intre refuzul scolar anxios si absentarea fara motivatie sau permisiune (chiulul), aceasta din urma neavand la baza manifestarea anxietatii fata de mersul la scoala. De cele mai multe ori absenta de la scoala fara un motiv se datoreaza unei tulburari de conduita sau delicventei. refuzul de a merge la scoala

Psihoterapie pentru refuzul scolar anxios

Este important ca parintii sa analizeze care sunt stimulii anxiogeni. Copilul se teme de note proaste? Manifesta teama de anumite discipline scolare? Copilul a trait o situatie traumatizanta in cadrul scolii? Panica este declansata de rezolvarea temelor? Copilul are anxietate de separare de cei dragi? Obiectul fobiei il reprezinta raspunsurile pe care trebuie sa le dea la clasa? Copilul se sperie de traseul pe care trebuie sa-l parcurga pana la scoala? Acuza sentimente de neputinta, oboseala, incapacitatea de a se concentra? Are dificultati de invatare? Raspunsul la aceste intrebari pot duce tratamentul pe piste diferite.Pentru depasirea refuzului scolar anxios se recomanda psihoterapie individuala sau de grup. Psihoterapia cognitiv- comportala este cea mai potrivita modalitate de tratament pentru refuzul scolar anxios, aceasta avand scopul de a corecta comportamentele neadaptate si credintele disfunctionale pe care le nutresc copiii care se confrunta cu astfel de probleme. Credintele disfunctionale precum cele de devalorizare a propriei persoane, neadecvare si neputinta pot genera copilului anxietatea in interactiunea cu mediul scolar. Odata identificate, ele vor fi contracarate si inlocuite cu altele mai realiste si mai adaptative. Copilul este incurajat sa-si ia angajamentul ca va merge la scoala in fiecare zi. Se stabileste un sistem de recompense, astfel incat copilul sa fie incurajat si motivat sa adopte comportamentele adaptative (recompensele pot creste frecventa comportamentelor dorite). Prin expunere la stimulii anxiogeni teama dispare progresiv. Impreuna cu copilul si cu parintii se stabileste o ierarhie a situatiilor pe care copilul le traieste cu anxietate. Ulterior se va realizeaza expunerea la aceste situatii, in plan imaginar si apoi in plan real, pana ce anxietatea dispare. Utile sunt si tehnicile de afirmare de sine care il ajuta pe copil sa-si dezvolte abilitatile sociale si de comunicare astfel incat sa se simta confortabil in relatiile cu copiii de aceeasi varsta cat si in relatia cu profesorii, sa participe la lectii cu interventii, raspunsuri, iesiri la tabla. Optimizarea stimei de sine este un obiectiv esential in terapie, avand in vedere ca nelinistile unui copil care refuza scoala sunt legate de performanta si de adaptarea la grup. refuzul de a merge la scoala

Recomandari pentru parinti

Progresele copilului pot fi mai mari daca familia este suportiva si adopta un comportament adecvat, renuntand la tendinta de a critica, certa si pedepsi copilul. De asemenea, acestia au un rol important in realizarea sarcinilor la domiciliu, nelipsite in psihoterapia cognitiv-comportamentala. Este benefic daca cei care se confrunta cu refuzul scolar anxios sunt ascultati cu atentie, intelesi si incurajati. Este indicat ca parintii sa actioneze direct asupra benefiiciilor reiesite din absentarea de la scoala: restrictionarea accesului la televizor sau calculator, banii de buzunar vor fi primiti doar pentru zilele in care merge la scoala, etc. Util ar fi ca parintii sa insiste asupra efectuarii temelor (pe care le ia de la un coleg de clasa sau de la profesor) si sa ii atribuie responsabilitati gospodaresti (insistand asupra celor pe care nu le face cu prea multa placere). Monitorizarea cu atentie a prezentei copilului este esentiala pentru a urmari evolutia sa. De aceea, este necesar sa existe o stransa colaborare intre psiholog, parinti si cadre didactice.
Share:

Tags:Eco, Water, Air, Environment