Psihoterapie pentru copii
Psihoterapia actioneaza mai eficient in cazul copiilor si adolescentilor. Acestia sunt mai receptivi la psihoterapie datorita nefinisarii mobilitatii structurii psihice. Este recomandat a apela la psihoterapie pentru copii cat mai devreme, inainte ca anumite trasaturi, manifestari sa se impregneze in persolitate, caci este mai dificil sa schimbi un o persoana "contruita deja".
Prin psihoterapie copilul invata sa faca fata problemelor emotionale, invata sa relationeze cu cei din jur in mod corespunzator, isi dezvolta capacitatea de a se intelege pe sine si pe cei din jur.
Tehnici utilizate in psihoterapia cognitiv-comportamentala
Psihoterapia cognitiv-comportamentala este destinata in a determina o serie de schimbari comportamentale, prin stingerea acelor comportamente nedorite si amplificarea si incurajarea celor acceptate. Acest lucru se face prin metode de intarire precum aplicarea unui sistem de recompense.
Comportamentul observabil este un indicator al progresului copilului. De aceea se impune monitorizarea comportamentelor, notarea frecventei acestora, a conditiilor de mediu ce il favorizeaza, etc.
Automonitorizarea prin tinerea unui jurnal sau calendar il poate responsabiliza pe copil pentru propria schimbare. Acest lucru poate fi facut prin desen. De exemplu, daca vrem sa micsoram frecventa comportamentelor agresive, pentru zilele in care copilul si-a manifestat furia intr-un mod agresiv, isi poate desena in jurnal un norisor negru, gri sau alb. Este necesara precizarea comportamentelor concrete (norisor alb- daca a tipat sau a jignit pe cineva , norisor gri- daca a trantit sau aruncat obiecte, negru – daca a lovit pe cineva). Zilele in care si-a controlat furia sunt marcate printr-un soare, care poate fi vesel – daca a fost calm sau « cu dinti », daca a fost furios, dar a controlat-o.
In terapia cognitiv comportamentala un aspect important este identificarea factorilor ce mentin problema si modificarea acestora. De aceea, uneori parintii sunt solicitati la randul lor sa faca unumite schimbari (de exemplu, schimbari in strategiile educationale utilizate, a programului de activitati, etc).
La copii, terapia prin joc da rezultate mult mai bune, facilitand comunicarea si uneori oferind solutii pentru rezolvarea problemelor lor. Povestile terapeutice, atent selectate de catre terapeut, favorizeaza schimbari in plan cognitiv si comportamental.
Desenul liber sau tematic reprezinta o metoda de evaluare a personalitatii copilului, a relatiei pe care o are cu persoanele semnificative, a resurselor si a dificultatilor sale.
Personajele unei povesti inventate de copil, dramatizate apoi intr-un joc cu marionete, sunt investite cu anumite ganduri, emotii, credinte pe care le are acesta si care au legatura cu anumite aspecte din viata copilului.

Probleme ce pot fi abordate in psihoterapie pentru copii:
• Probleme de comportament (neascultarea, agresiunea, minciuna, furtul);
• Opozitionism;
• Hiperactivitatea (ADHD);
• Dificultati de invatare;
• Lipsa poftei de mancare fara o cauza digestiva;
• Exagerarea poftei de mancare;
• Crizele de furie;
• Discontrolul urinar (enurezis);
• Pierderea scaunului (encomprezis);
• Anxietatea de separare (teama exagerata de a se separa de persoanele de care sunt atasati);
• Timiditatea excesiva a copiilor in interactiunea cu persoane nefamiliare;
• Fobii;
• Atacul de panica;
• Ticurile (miscari involuntare sau vocalizari involuntare, stereotipe);
• Depasirea traumelor;
• Depasirea perioadei de doliu;